Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej dań i deserów oferowanych w parkach rozrywki i ZOO III kwartał 2023 r.
Skontrolowano łącznie 5 podmiotów wprowadzających do obrotu dania i desery w parkach rozrywki i ZOO. Nieprawidłowości stwierdzono w 3 podmiotach, co stanowi 60 % skontrolowanych podmiotów.
Łącznie kontrolą objęto w zakresie:
- cech organoleptycznych –nie badano,
- parametrów fizykochemicznych – 2 partie burgerów,
- znakowania – 46 partii dań i deserów,
z czego zakwestionowano:
- 1 partię burgerów w zakresie parametrów fizykochemicznych,
- 27 partii dań i deserów w zakresie oznakowania.
- Wyniki kontroli
Ogółem kontrolą objęto 46 partii dań i deserów, w tym:
- 5 partii burgerów
- 2 partie ciasta,
- 17 partii dań obiadowych,
- 4 partie frytek,
- 2 partie hot-dogów,
- 9 partii innych,
- 6 partii pizzy,
- 1 partię zapiekanek,
z czego zakwestionowano 28 partii dań i deserów w tym:
- 1 partię burgerów w zakresie parametrów fizykochemicznych,
- 27 partii dań i deserów w zakresie oznakowania.
Do badań laboratoryjnych z w zakresie parametrów fizykochemicznych pobrano 2 partie burgerów z czego zakwestionowano 1 partię hamburgera (wołowego) z uwagi na obecność specyficznego DNA dla danego rodzaju surowca pochodzenia mięsnego: wieprzowego, podczas gdy z deklaracja na etykiecie hamburgera wołowego w odniesieniu do składników mięsnych stanowi "Mięso wołowe 99%". Powyższe stanowi o zafałszowaniu ww. artykułu rolno-spożywczego.
Kontrolą prawidłowości znakowania objęto 46 partii dań i deserów oferowanych w parkach rozrywki , z czego zakwestionowano 27 partii dań i deserów
Nieprawidłowości polegały na tym, że:
- w miejscu sprzedaży w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu dla kontrolowanych frytek nie podano wykazu składników – 1 partia;
- w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano pełnego wykazu składników (w tym składników złożonych) z uwzględnieniem produktów powodujących alergie lub reakcje nietolerancji – 22 partii;
- brak poprzedzenia wykazu składników nagłówkiem "Składniki" – 6 partii;
- pominięcie wykazu składników ciasta do pizzy – 4 partie;
- brak wyszczególnienia składników składnika złożonego (sosu pomidorowego) – 4 partie.
Ponadto w przypadku 3 partii dań oferowanych do sprzedaży (sałatki greckiej, pizzy greckiej oraz pizzy cztery sery), podczas kontroli surowców stwierdzono podmianę asortymentową tzn. zamiast deklarowanego w wykazie składników „sera feta” w rzeczywistości dodawano
produkt o nazwie „Ser biały typu śródziemnomorskiego, sałatkowy w kostkach, w zalewie solankowej”, który w myśl przepisów unijnych nie jest serem feta.
Dodatkowo w przypadku pizzy cztery sery stwierdzono, że w wykazie składników kontrolowany deklaruje składnik o nazwie „PARMEZAN”, a w rzeczywistości dodaje produkt o nazwie opisowej „Mieszanka tartego sera podpuszczkowego. Min. 32% tłuszczu w suchej masie”, który posiada w swoim składzie ser podpuszczkowy (bez podania jego zwyczajowej nazwy) oraz 20% Grana Padano. W rzeczywistości „parmezan”, jest to nazwa potoczna używana w Polsce odnosząca się do sera „Parmigiano reggiano”, który podobnie jak ser „Grana Padano” należy do produktów oznaczonych chroniona nazwą pochodzenia (ChNP)
Powyższe stanowi o zafałszowaniu ww. artykułów rolno – spożywczych.
- Zastosowane sankcje
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wojewódzki inspektor JHARS w Szczecinie:
- wydał 1 decyzję wymierzające karę pieniężną w kwocie 500,00 zł w związku z wprowadzeniem do obrotu artykułów rolno – spożywczych niespełniających wymagań jakości handlowej,
- wszczął 2 postępowania administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej w związku z wprowadzeniem do obrotu artykułu rolno-spożywczego zafałszowanego,
- -wszczął 1 postępowanie administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej,
- skierował 1 zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości,
- skierował 2 informacje do PPIS z uwagi iż, w miejscu sprzedaży na wywieszce dotyczącej danego środka spożywczego lub w inny sposób, w miejscu dostępnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu nie podano wykazu alergenów,
- skierował 2 informacje do WIIH z uwagi na brak określenia ilości potrawy lub wyrobu, do której odnosiła się cena.
Ponadto:
- zostaną skierowane 2 zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Danuta Karżel Data wytworzenia:
31 paź 2023
Osoba dodająca informacje
Danuta Karżel Data publikacji:
31 paź 2023, godz. 09:57
Osoba aktualizująca informacje
Danuta Karżel Data aktualizacji:
31 paź 2023, godz. 09:57