Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie jakości handlowej kawy, herbaty oraz herbatek - I kwartał 2024r.
Skontrolowano łącznie 8 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi finalnemu i u 4 stwierdzono nieprawidłowości (co stanowi 50 % skontrolowanych podmiotów).
Łącznie kontrolą objęto 26 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 35,056 kg w zakresie:
- cech organoleptycznych – 6 partii produktów o łącznej masie 15,906 kg,
- parametrów fizykochemicznych – 12 partii produktów o łącznej masie 18,786 kg,
- znakowania - 26 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 35,056 kg,
z czego zakwestionowano 11 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 9,44 kg tj.:
- 1 partię herbatki owocowej o masie 0,64 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych (również w zakresie oznakowania),
- 11 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 9,44 kg w zakresie oznakowania (w tym 1 partia herbatki owocowej o masie 0,64 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania).
Wyniki kontroli
Ogółem na etapie sprzedaży detalicznej zbadano 26 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 35,056 kg, w tym
- 6 partii kawy o łącznej masie 18,25 kg, w tym: 5 partii ziarnistej single origin o łącznej masie 16,25 kg, 1 partia ziarnistej blend o masie 2,00 kg;
- 13 partii herbat o łącznej masie 13,086 kg, w tym: 6 partii czarnej o łącznej masie 5,856 kg, 2 partie innych (białych) o łącznej masie 1,32 kg, 1 partia oolung o masie 0,648 kg, 2 partie Rooibos o łącznej masie 2,872 kg, 2 partie zielonej o łącznej masie 2,39 kg;
- 7 partii herbatek o łącznej masie 3,72 kg; 2 partie ziołowych o łącznej masie 0,84 kg, 5 partii owocowych o łącznej masie 2,88 kg;
z czego zakwestionowano 11 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 9,44 kg tj.:
- 1 partię herbatki owocowej o masie 0,64 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych,
- 11 partii kawy, herbat i herbatek o łącznej masie 9,44 kg w zakresie oznakowania, w tym: 1 partię kawy ziarnistej single origin o masie 5,00 kg,
- 4 partie herbaty o łącznej masie 1,16 kg (tj.: 2 partie czarnej o masie 0,45 kg, 1 partię innej (białej) o masie 0,32 kg oraz 1 partię zielonej o masie 0,39 kg),
- 6 partii herbatek o łącznej masie 3,28 kg (tj.: 1 partia herbatki ziołowej o masie 0,2 kg i 5 partii herbatek owocowych o masie 3,08 kg), w tym 1 partia herbatki owocowej o masie 064 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania).
Do badań laboratoryjnych pobrano 12 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 18,786 kg, w tym w zakresie:
- cech organoleptycznych - 6 partii kawy i herbaty o łącznej masie 15,906 kg, (w tym: 3 partie kawy o masie 12,5 kg, 3 partie herbat o łącznej masie 3,406 kg),
- parametrów fizykochemicznych - 12 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 18,786 kg (w tym: 3 partie kawy o masie 12,5 kg, 3 partie herbat o łącznej masie 3,406 kg, 6 partii herbatek o łącznej masie 2,88 kg)
z czego zakwestionowano 1 partię herbatki owocowej o masie 064 kg, gdyż nie spełniała wymagań jakościowych określonych w oznakowaniu produktu ze względu na obecność azorubiny - syntetycznego barwnika organicznego, co świadczy o zafałszowaniu produktu
Kontrolą znakowania objęto 26 partii kawy, herbaty oraz herbatek o łącznej masie 35,056 kg,
z czego zakwestionowano 11 partii kawy, herbat i herbatek o łącznej masie 9,44 kg
Stwierdzone nieprawidłowości:
LUZ
nieprawidłowe oznakowanie w zakresie składu:
- brak uwidocznienia w miejscu sprzedaży dostępnym dla konsumenta wykazu składników – 3 partie,
- liczba produktów wymienionych w nazwie produktu była mniejsza niż wskazano na opakowaniu zbiorczym produktu (pominięto olej słonecznikowy, substancję konserwującą E220 - 1 partia, oraz aromat -3 partie) , nie podano ich w kolejności malejącej– 3 partie,
- użycie niewłaściwego wyrażenia porzedzającego skład – 7 partii,
brak pełnej charakterystyki produktu lub wprowadzanie konsumenta w błąd co do nazwy:
- podano niewłaściwą nazwę środka spożywczego – 3 partie,
nieprawidłowe oznakowanie datą minimalnej trwałości:
- informacje dotyczące produktów nie zawierały daty minimalnej trwałości – 4 partie,
- datę minimalnej trwałości podano w niewłaściwej tj. zamiast podania: dnia, miesiąca i ewentualnie roku, podano informację „Najlepiej spożyć przed: upływem 12 miesięcy od daty palenia” – 1 partia.
OPAKOWANE
- w oznakowaniu opakowania jednostkowego w wykazie składników nie podano danych szczegółowych (zawartości procentowej maliny) – 1 partia,
- podano nazwę fantazyjną „Nadmiar wody” bez podania nazwy środka spożywczego – 1 partia,
- użycie niewłaściwego wyrażenia poprzedzającego skład, tj.. „skład” zamiast „składniki” - 1 partia,
- brak jednoznacznego kodu identyfikującego partię – 1 partia
- nieprawidłowe sformułowanie na opakowaniu, określające datę minimalnej trwałości produktu podano „Najlepiej spożyć przed:” zamiast „Najlepiej spożyć przed końcem:” – 1 partia,
- w wyniku badań laboratoryjnych stwierdzono nie spełnienie wymagań jakościowych określonych w oznakowaniu produktu ze względu na obecność azorubiny - syntetycznego barwnika organicznego - 1 partia.
Inne zagadnienia
U 7 przedsiębiorców dokonano sprawdzenia wykonania przez przedsiębiorcę obowiązków w zakresie poddania prawnej kontroli metrologicznej przyrządów pomiarowych stosowanych w obrocie. Nieprawidłowości stwierdzono u jednego przedsiębiorcy , gdzie stwierdzono w użytkowaniu wagi elektroniczne z nieważnym dowodem kontroli metrologicznej.
Ponadto u jednego przedsiębiorcy. w miejscu sprzedaży detalicznej prowadzona była również produkcja tj. wypalanie kawy, która nie została zgłoszona Zachodniopomorskiemu Wojewódzkiemu Inspektorowi Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie przed dniem kontroli.
Zastosowane sankcje
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wojewódzki inspektor JHARS w Szczecinie:
- na osobę odpowiedzialną nałożył łącznie dwa mandaty karne w łącznej kwocie 400 zł
- skierował 1 informację do Okręgowego Urzędu Miar,
- wydał 1 decyzję administracyjną za wprowadzenie do obrotu produktów o niewłaściwej jakości handlowej nakładającą karę pieniężną na kwotę 500 złotych,
- wydał 1 zalecenia pokontrolne wzywające do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
- wszczął 4 postępowania administracyjne zmierzające do wymierzenia kary pieniężnej, w tym 3 w zakresie jakości handlowej oraz1 za wprowadzenie do obrotu artykułu zafałszowanego.
Ponadto
- zostaną skierowane 3 zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości ,
- zostaną wydane 4 decyzje administracyjne z ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w tym 3 za wprowadzanie do obrotu artykułów rolno-spożywczych o niewłaściwej jakości oraz 1 za wprowadzanie do obrotu artykułu zafałszowanego.
Opracowała: Agnieszka Lis Starszy specjalista
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Agnieszka Lis Data wytworzenia:
14 maj 2024
Osoba dodająca informacje
Danuta Karżel Data publikacji:
15 maj 2024, godz. 09:11
Osoba aktualizująca informacje
Danuta Karżel Data aktualizacji:
15 maj 2024, godz. 09:15