Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych II kw 2023 r.
Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie
numer sprawy KO.8221.58.2023 z dnia 7 lipca 2023 r.
Informacja zbiorcza o wynikach kontroli planowej w zakresie kontroli jakości handlowej tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych II kw2023 r.
- Zakres kontroli
Skontrolowano łącznie 8 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na etapie sprzedaży detalicznej konsumentowi finalnemu i u dwóch stwierdzono nieprawidłowości (co stanowi 25 % skontrolowanych podmiotów).
Łącznie kontrolą objęto 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg w zakresie:
- cech organoleptycznych – 4 partie tłuszczów o łącznej masie 22,70 kg,
- parametrów fizykochemicznych – 6 partii tłuszczów o łącznej masie 39,10 kg,
- znakowania - 21 partii tłuszczów o łącznej masie 143,45 kg,
z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów o masie 15,20 kg tj.:
- 1 partię tłuszczów o masie 5,20 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych,
- 2 partie tłuszczów o masie 15,20 kg w zakresie oznakowania (w tym 1 partia tłuszczów o masie 5,20 kg kwestionowana była zarówno w zakresie parametrów fizykochemicznych jak i znakowania).
- Wyniki kontroli
Ogółem na etapie sprzedaży detalicznej zbadano 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg, w tym:
Tłuszcze do smarowania inne niż tłuszcze mleczne, tj.:
- 10 partii margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 73,70 kg, (w tym: 3 partie margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o łącznej masie 17,20 kg, 3 partie margaryny półtłustej o łącznej masie 20,40 kg, 4 partie tłuszczów do smarowania X % o łącznej masie 36,10);
- 3 partie miksów (tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych) o łącznej masie 8,00 kg, (w tym: 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 2 partie miksów tłuszczowych do smarowania X % o łącznej masie 6,00 kg)
- 8 partii tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 61,75 kg, (w tym: 7 partii tłuszczów innych o łącznej masie 58,75 kg, 1 partię masła klarowanego o masie 3 kg),
z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów o masie 15,20 kg (tj.: 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg w zakresie parametrów fizykochemicznych i w następstwie tego również w zakresie znakowania, 1 partię tłuszczy kulinarnych innych o masie 10,00 kg w zakresie oznakowania.
Cechy organoleptyczne - kontrolą objęto 4 partie tłuszczów o łącznej masie 22,70 kg, w tym: (1 partię tłuszczów do smarowania X % o masie 6,50 kg, 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg, 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 1 partię tłuszczów kulinarnych innych o masie 9,00 kg ) nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.
Parametry fizykochemiczne - Kontrolą objęto 6 partii tłuszczów o łącznej masie 39,10 kg, w tym:
- 2 partie margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 12,90 kg, (w tym: 1 partię margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 6,40 kg, 1 partię tłuszczy do smarowania X % o masie 6,50 kg);
- 2 partie miksów o łącznej masie 7,20 kg, (w tym: 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg, 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg),
- 2 partie tłuszczów do celów kulinarnych innych o łącznej masie 19,00 kg,
z czego zakwestionowano 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg. (Pyszny miks tłuszczowy do smarowania 76 %), z uwagi na nie spełnienie wymagań według oznakowania produktu pod względem zawartości tłuszczu mlecznego nawet po uwzględnieniu niepewności pomiaru. Uzyskano wynik 2,5 % ± 0,4 % przy deklaracji w oznakowaniu 12 % tłuszczu mlecznego. Powyższa nieprawidłowość świadczy o zafałszowaniu ww. artykułu rolno – spożywczego.
Znakowanie - Kontrolą objęto 21 partii tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 143,45 kg, w tym:
Tłuszcze do smarowania inne niż tłuszcze mleczne,( tj.: 10 partii margaryn i tłuszczy do smarowania X% o łącznej masie 73,70 kg, w tym: 3 partie margaryny o zawartości trzech czwartych tłuszczu o łącznej masie 17,20 kg, 3 partie margaryny półtłustej o łącznej masie 20,40 kg, 4 partie tłuszczów do smarowania X % o łącznej masie 36,10 i 3 partie miksów (tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych) o łącznej masie 8,00 kg, w tym: 1 partię miksów o zawartości trzech czwartych tłuszczu o masie 2,00 kg, 2 partie miksów tłuszczowych do smarowania X % o łącznej masie 6,00 kg);
8 partii tłuszczów do celów kulinarnych o łącznej masie 61,75 kg, w tym: 7 partii tłuszczów innych o łącznej masie 58,75 kg, 1 partię masła klarowanego o masie 3 kg,
z czego zakwestionowano 2 partie tłuszczów w zakresie oznakowania o masie 15,20 kg tj.:
- 1 partię miksów tłuszczowych do smarowania o masie 5,20 kg (miks tłuszczowy do smarowania 76 %), z uwagi na nieprawidłowe oznakowanie produktu pod względem zawartości tłuszczu mlecznego nawet po uwzględnieniu niepewności pomiaru. W wyniku badań laboratoryjnych uzyskano wynik 2,5 % ± 0,4 % przy deklaracji w oznakowaniu 12 % tłuszczu mlecznego,
- 1 partię tłuszczów kulinarnych innych o masie 10,00 kg (Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu. Produkt do pieczenia i smażenia. Zawartość tłuszczu 60 % a’ 250 g), z uwagi na to, iż w oznakowaniu zadeklarowano, że produkt przeznaczony jest do pieczenia i smażenia i jednocześnie zastosowano nazwę opisową „Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu”, która to nazwa jest zarezerwowana dla tłuszczu do smarowania, o czym stanowi dodatek II rozporządzenia 1308/2013. Powyższa nieprawidłowość świadczy o zafałszowaniu ww. artykułu rolno - spożywczego.
- Identyfikowalność towarów i źródła ich pochodzenia
W trakcie przeprowadzonych kontroli kontrolowani przedsiębiorcy okazali niezbędne dokumenty pozwalające na identyfikację dostawców i produktów. W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
- Aktualność minimalnych okresów przechowywania
Sprawdzono aktualność dat minimalnej trwałości do spożycia/terminy przydatności do spożycia oferowanych do sprzedaży tłuszczów do smarowania innych niż tłuszcze mleczne oraz tłuszczów do celów kulinarnych, nie stwierdzając w badanym zakresie nieprawidłowości.
- Znakowanie produktów jako „wolne od GMO” oraz żywności genetycznie zmodyfikowanej
Poddane kontroli partie produktów nie posiadały oznakowania jako „wolne od GMO” oraz jako żywności genetycznie zmodyfikowanej.
- Wymagania dotyczące znakowania z powołaniem na rolnictwo ekologiczne oraz produkty oznaczone chronioną nazwą pochodzenia, chronionym oznaczeniem geograficznym lub gwarantowaną tradycyjną specjalnością
W żadnym z kontrolowanych sklepów nie stwierdzono w oznakowaniu produktów konwencjonalnych bezprawnego zastosowania oznaczeń nawiązujących do ekologicznej metody produkcji, chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych i gwarantowanych tradycyjnych specjalności.
- Kontrola zawartości netto opakowanego środka spożywczego
Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono. Program kontroli dla WIJHARS w Szczecinie nie przewidywał kontroli na etapie produkcji.
- Właściwe warunki przechowywania
Kontrolowane partie produktów były przechowywane we właściwy sposób zapewniający odpowiednią jakość i bezpieczeństwo produktów. Miejsca ekspozycji miały odpowiedni stan techniczny, nie stwierdzono nieprawidłowości.
- Obowiązek znakowania w języku polskim
Wszystkie zbadane produkty były oznakowane w języku polskim.
- Zastosowane sankcje
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami wojewódzki inspektor JHARS w Szczecinie:
- skierował zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia nieprawidłowości poprzez: wprowadzanie o obrotu produktu „Margaryna o zawartości trzech czwartych tłuszczu produkt do pieczenia i smażenia, zawartość tłuszczu 60 %” pod właściwą nazwą opisową mając na uwadze dodatek II rozporządzenia 1308/2013”, gdzie określenie „margaryna” jest zarezerwowane dla tłuszczów do smarowania
- wydał 1 decyzję za wprowadzenie do obrotu artykułów zafałszowanych na kwotę 5000 zł
- zostaną skierowane zalecenia pokontrolne do przedsiębiorcy wzywające do usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy o jakości artykułów rolno-spożywczych zmierzających do wymierzenia kary pieniężnej w związku z wprowadzeniem do obrotu artykułów rolno – spożywczych zafałszowanych.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Danuta Karżel Data wytworzenia:
27 lip 2023
Osoba dodająca informacje
Danuta Karżel Data publikacji:
27 lip 2023, godz. 14:30
Osoba aktualizująca informacje
Danuta Karżel Data aktualizacji:
11 sie 2023, godz. 12:29