Statut Wojewódzkiego Inspektoratu jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych w Szczecinie jest jednostką organizacyjną rządowej administracji zespolonej, podległą Wojewodzie Zachodniopomorskiemu, który nią kieruje, koordynuje i kontroluje jej działalność, zapewnia warunki do skutecznego działania oraz ponosi odpowiedzialność związaną z jej funkcjonowaniem.
- Centralnym organem administracji rządowej, koordynującym i nadzorującym działalność Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych w Szczecinie w zakresie jakości handlowej artykułów rolno – spożywczych jest Główny Inspektor Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych.
§ 2.
Ilekroć w statucie jest mowa o:
- Głównym Inspektorze należy przez to rozumieć Głównego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych,
- Wojewodzie – należy przez to rozumieć Wojewodę Zachodniopomorskiego,
- Wojewódzkim Inspektorze - należy przez to rozumieć Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych,
- Wojewódzkim Inspektoracie - należy przez to rozumieć Wojewódzki Inspektorat Jakości Handlowej Artykułów Rolno – Spożywczych w Szczecinie.
§ 3.
Wojewódzki Inspektorat działa na podstawie:
- ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych (Dz.U. z 2023 r., poz. 1980),
- przepisów powszechnie obowiązujących dotyczących działalności Wojewódzkiego Inspektoratu,
- Statutu Zachodniopomorskiego Urzędu Wojewódzkiego,
- niniejszego statutu.
§ 4.
Siedzibą Wojewódzkiego Inspektoratu jest miasto Szczecin, a obszarem działania województwo zachodniopomorskie.
CELE I ZADANIA WOJEWÓDZKIEGO INSPEKTORATU
§ 5.
Wojewódzki Inspektorat realizuje zadania w zakresie:
- nadzoru nad jakością handlową artykułów rolno-spożywczych a w szczególności:
- kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych w produkcji i obrocie, w tym wywożonych za granicę,
- kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przywożonych spoza państw członkowskich Unii Europejskiej oraz spoza państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w tym kontroli granicznych tych artykułów,
- dokonywania oceny i wydawania świadectw w zakresie jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
- powiadamiania podpunktu krajowego punktu kontaktowego w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (systemu RASFF) o podjętych decyzjach dotyczących niebezpiecznych artykułów rolno-spożywczych,
- kontroli artykułów rolno-spożywczych, win i napojów spirytusowych oznakowanych chronionymi nazwami pochodzenia, chronionymi oznaczeniami geograficznymi albo nazwami gwarantowanych tradycyjnych specjalności, zarejestrowanymi na podstawie przepisów o rejestracji i ochronie nazw pochodzenia, oznaczeń geograficznych oraz gwarantowanych tradycyjnych specjalności produktów rolnych i środków spożywczych, win lub napojów spirytusowych oraz o produktach tradycyjnych lub nazwami odwołującymi się do zarejestrowanych chronionych nazw pochodzenia, chronionych oznaczeń geograficznych albo gwarantowanych tradycyjnych specjalności oraz współpraca z jednostkami przeprowadzającymi taką kontrolę w innych państwach,
- kontroli artykułów rolno-spożywczych oznaczonych określeniem jakościowym stosowanym fakultatywnie „produkt górski”, o którym mowa w art. 31 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1151/2012 z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych,
- kontroli żywności w rolniczym handlu detalicznym w rozumieniu art. 3 ust. 3 pkt 29 b ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- kontroli oznakowania wprowadzanych do obrotu produktów genetycznie zmodyfikowanych (produktów GMO) w rozumieniu art. 3 pkt 16 ustawy z dnia 22 czerwca 2001 r. o mikroorganizmach i organizmach genetycznie zmodyfikowanych ,
- kontroli oznakowania genetycznie zmodyfikowanej żywności w zakresie wymagań określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1829/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. w sprawie genetycznie zmodyfikowanej żywności i paszy oraz rozporządzeniu (WE) nr 1830/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 22 września 2003 r. dotyczącym możliwości śledzenia i etykietowania organizmów zmodyfikowanych genetycznie oraz możliwości śledzenia żywności i produktów paszowych wyprodukowanych z organizmów zmodyfikowanych genetycznie i zmieniającym dyrektywę 2001/18/WE;
- kontroli warunków składowania i transportu artykułów rolno-spożywczych;
- kontroli prawidłowości wprowadzania do obrotu i oznakowania materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością;
- współpracy z właściwymi organami administracji rządowej w województwie, organami innych inspekcji, urzędami celno-skarbowymi, Policją, jednostkami samorządu terytorialnego oraz państwowymi jednostkami organizacyjnymi realizującymi politykę rolną państwa;
- współpracy z:
- jednostkami organizacyjnymi pełniącymi funkcję agencji płatniczych w zakresie realizacji Wspólnej Polityki Rolnej oraz jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w realizacji operacji współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym zgodnie z działem III a ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- z jednostkami organizacyjnymi uczestniczącymi w realizacji operacji współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus (EFS+) przeznaczonych na zwalczanie deprywacji materialnej zgodnie z działem III B ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej;
- współpracy z organizacjami międzynarodowymi zajmującymi się jakością handlową artykułów rolno-spożywczych oraz ich obrotem międzynarodowym lub uczestnictwo w pracach tych organizacji;
- współpracy z urzędowymi jednostkami kontrolnymi w innych państwach w zakresie kontroli jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych, w tym wymienianie informacji lub próbek artykułów rolno-spożywczych;
- wydawania świadectw potwierdzających pochodzenie mięsa wołowego z dorosłych osobników męskich, uprawniających do otrzymania refundacji wywozowych, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej dotyczących warunków udzielania specjalnych refundacji wywozowych do niektórych rodzajów wołowiny bez kości oraz w przepisach Unii Europejskiej dotyczących przyznawania specjalnych refundacji eksportowych w sektorze wołowiny i cielęciny;
- zwalniania z obowiązku znakowania jaj;
- udzielania informacji i szkolenia w zakresie przepisów i wymagań dotyczących jakości lub ustalania klas jakości handlowej oraz metod i badań artykułów rolno-spożywczych;
- sprawowania nadzoru w zakresie jakości handlowej określonej przepisami Unii Europejskiej odnoszącymi się do:
- mięsa drobiowego,
- jaj,
- tusz wieprzowych,
- tusz wołowych,
- tusz innych zwierząt,
- mięsa pochodzącego z bydła w wieku poniżej 12 miesiąca życia;
- wykonywania innych zadań określonych w przepisach odrębnych.
ORGANIZACJA I STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 6.
- Wojewódzkim Inspektoratem kieruje wojewódzki inspektor jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych przy pomocy zastępcy wojewódzkiego inspektora jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz kierowników i zastępców kierowników komórek organizacyjnych wymienionych w §7.
- Wojewódzki Inspektor w sprawach należących do zakresu zadań i kompetencji Wojewódzkiego Inspektora może wydawać zarządzenia.
§ 7.
W skład Wojewódzkiego Inspektoratu wchodzą następujące komórki organizacyjne:
- Wydział Kontroli,
- sekcja kontroli rolnictwa ekologicznego i produktów regionalnych,
- Oddział w Koszalinie Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych w Szczecinie,
- Wydział Organizacyjno-Administracyjny,
- Pełnomocnik ds. Systemu Zarządzania Jakością,
- Inspektor Ochrony danych.
§ 8.
Szczegółową organizację wewnętrzną oraz zadania poszczególnych komórek
organizacyjnych i samodzielnych stanowisk określa regulamin organizacyjny Wojewódzkiego Inspektoratu zatwierdzony przez Wojewodę.
GOSPODARKA FINASOWA
§ 9.
Wojewódzki Inspektorat jest jednostką budżetową, a Wojewódzki Inspektor dysponentem środków budżetu państwa trzeciego stopnia.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 10.
- Niniejszy statut obowiązuje od dnia nadania przez Wojewodę.
- Zmiany Statutu mogą być wprowadzone w trybie przewidzianym do jego nadania.
Metadane - wyciąg z rejestru zmian
Osoba odpowiadająca za treść informacji
Danuta Karżel Data wytworzenia:
03 lis 2023
Osoba dodająca informacje
Danuta Karżel Data publikacji:
03 lis 2023, godz. 07:06
Osoba aktualizująca informacje
Danuta Karżel Data aktualizacji:
28 gru 2023, godz. 11:24